Egy komoly sérülés miatt majdnem befejezte az úszást - interjú Losonczi Flórával
Légy részese az SZTE sportközösségének! – Cikksorozat 3. rész

Ebben a cikksorozatban ismertetjük, hogy miért is annyira színes és kiemelkedő a Szegedi Tudományegyetem sportvilága. Sportolókkal és edzőkkel készítünk interjúkat, akik a kimagasló eredményeik és a példamutató életük miatt öregbítik az SZTE hírnevét.

3_3.png

Rengetegen nem tudnak különbséget tenni az uszonyos- és a búvárúszás között, de a világbajnoki 7. helyezett és számos országos csúccsal rendelkező uszonyos úszó, Losonczi Flóra választ adott erre a kérdésre. Némelyik úszónál a pályafutása bizonyos szakaszában eljön a kiégés és motiválatlanság érzése, a kecskeméti úszó ennek okairól is beszélt, illetve Milák Kristóf háttérbe húzódásáról is véleményt formált.

Mi a különbség az uszonyos-és a búvárúszás között?

Elsősorban az úszásnemek. Nyílván a gyorsúszás hasonlít az úszáshoz, mert szinte ugyanaz, csak uszonnyal, viszont van kétféle úszásnem, ami csak itt található meg: a felszíni úszás, ami gyakorlatilag delfinmozgás, és a búvárúszás, ami ugyanez, csak ez víz alatt történik oxigénpalack segítségével.

E két sportág közül melyik a nehezebb számodra?

Inkább a búvárúszás, mert nekünk csak hatalmas méretű oxigénpalackjaink vannak, amiket hosszútávra szoktunk használni, tehát ezeket nagyon nehéz fogni, és kevésbé tudjuk gyakorolni.

Miért váltottál a búvárúszásról az uszonyos úszásra?

Egyrészt a közösség összetartóbb és befogadóbb az uszonyos úszóknál, másrészt az edzések időpontja és a gyakorisága is testhezállóbb volt számomra.

Miért érzed azt, hogy a közösség összetartóbb az uszonyosok közt?

Ez egy kevésbé ismert sport, szóval nagyjából mindenki ismeri a másikat az országos versenyekről. Az úszás terén nem volt olyan közvetlen kapcsolat a versenyzők között, mint amit itt tapasztaltam.

Hamár az úszótársaiddal nem jöttél ki jól, akkor az elmondható, hogy az edzőiddel jó kapcsolatot ápoltál?

Igen, volt egy nagyon jó edzőm, aki nagyon közel állt hozzám, viszont miután ő elment, nagyon inspirált, hogy sportágat váltsak, mert az utódjával nem találtam meg a közös hangot.

Miért?

Az egész csapatnak rossz kapcsolata volt az új edzővel, aki egy idősebb úr volt, előtte pedig egy jóval fiatalabb hölgy volt az edzőnk, szóval inkább korkülönbségbeli problémák miatt nem vergődtünk zöldágra.

Milyen típusú edzőt preferálsz? Ha fiatalabb, inkább pályakezdő és a szakmát próbálja még jobban elsajátítani, vagy egy olyan edző, aki már elég sok mindent átélt és már sok tapasztalata van?

Én dolgoztam fiatalabb és idősebb trénerrel is, de szerintem az előbbi jobban hajlamos az innovációra és az új technikák bevezetésére, ezért ő hatékonyabban tud fiatalabb versenyzőket kezelni.

El tudnád mondani, hogy miként zajlik egy uszonyos úszóedzés itt Szegeden?

Én Kecskeméten úszok még mindig egyébként, itt az edzések kicsit szisztematikusabbak, mint Szegeden. Kezdünk egy szimpla bemelegítéssel, ami általában lazább úszás. Szoktunk tüdőkapacitással és légzésvisszatartással kapcsolatos feladatokat is végezni, illetve hosszútávon fejlesztjük az állóképességünket és a végén pedig a sprinteket gyakoroljuk.

Hogyan tudod megtalálni a motivációdat ebben a kemény és számomra monoton sportágban?

 Egyrészt az úszás, mint a mozgás szeretete rettentő fontos, mert az eddigi életemet végigkísérte, másrészt pedig a közösség, amihez az évek során nagyon közel kerültem és az életem szerves részévé vált.  

Volt-e olyan pillanat az eddigi pályafutásod során, amikor azt érezted, hogy elvesztetted a sikeréhségedet és a céltudatosságodat az úszás iránt?

Volt, de ez egy elég durva sérülésnek lett az eredménye, amikor úgy láttam, hogy semmilyen formában nem tudom folytatni az úszást.

Mi volt ez a sérülés?

Egy bokaficam, amit nem kezeltek szakszerűen gyógytornász által hosszú ideig.

A közvéleményben nagyon keveset lehet hallani erről a sportágról. Szerinted miért?

Az úszás nem hiszem, hogy bármilyen sportágat is meg tudna előzni, habár a szívemhez nagyon közel áll. Nem túl elérhető az átlagember számára és úgy érzem, hogy az emberektől nagyon távol áll ez a mozgásforma.

Szerinted miért nem annyira népszerű az úszás, mint például a labdarúgás és a kézilabda?

Ez egy nehéz kérdés, erre nem tudnék egzakt választ adni.

Mit szólsz Milák Kristóf ügyéhez? Aki nem tudná, a magyar úszóklasszis júniusban bejelentette, hogy nem indul a júliusi fukuokai világbajnokságon. Akkor azt mondta, hogy sem fizikálisan, sem mentálisan nincs olyan állapotban, hogy a világ legjobbjai között legyen. Ezalatt az idő alatt az edzéseket sem látogatta, viszont szeptembertől újrakezdte a tréningezést. Meg tudod érteni az ő motiváció csökkenését?

Igen. Sokan kitűznek maguknak egy célt, és látják is azt, csak utána nem sok úszó képes azon túlnézni, amit meg tudok érteni, mert lehet, hogy én se tudnék.

Miért van az, hogy egy úszót egy idő után a kiégés veszélye fenyeget és az úszás parkolópályára kerül számára?

Egyrészt azért, mert technikailag lehetetlen ugyanabban a topformában lenni huzamosabb ideig, sőt szerintem ez a folyamat több éven keresztül sem fenntartható. Ezen a szinten már nem igazán az egészségről, hanem a teljesítményről szól, ami a mentális részre is kihat.

Ismered őt személyesen?

Nem sajnos, nem találkoztam még vele. Nem nagyon követem a munkásságát, de ahogy én tudom, nem tudja fenntartani a motivációját és az elszántságát. Ha így van, akkor biztos tart még egy kis szünetet, mielőtt visszamegy az uszodába. Kérdés, elég lesz-e ez ahhoz, hogy ismét maximális erőbedobással folytassa a felkészülését.

Mik azok a kiugró eredményeid, amikre igazán büszke vagy?

Még 2019-ből van egy világbajnoki 7. helyem és a váltóval egy ezüstérmem. 50 méteres búvárúszásban egy egyéni, országos bajnoki csúccsal is rendelkezek, erre vagyok a leginkább büszke. Ezen kívül pedig egy rakat váltóval elért országos bajnoki címem is van, de ezeket már nem tartom számon.

Ha választani kéne, neked fontosabb egy aranyérem vagy egy egyéni, országos csúcs?

Én olyan ember vagyok, akinek az egyéni csúcs és az idő javulása sokkal fontosabb volt és lesz is, mint az éremszerzés.

Váltsunk a tanulásra, mit tanulsz az SZTE-n?

Én másodéves gyógytornászhallgató vagyok.

Milyen volt az elmúlt egy év tanulás szempontjából?

Nehéz volt, mert végig próbáltam megtalálni az egyensúlyt, ami nekem működik az edzés és a tanulás között. Egy időre abba is hagytam a versenyszerű úszást, de már nyáron ott voltam az Európa bajnokságon, viszont nagyon érződik a teljesítményemen, hogy a tanulást részesítettem előnyben inkább.

Miért élvezett ez elsőbbséget nálad?

Sajnos olyan szakot választottam, hogy folyamatosan száz százalékot kell adjak, különben megbukok.

Profi sportolóként vagy civil emberként képzeled el magad 10 év múlva?

Valószínűleg civil emberként, mert ezt a nagy terhelést a testem egészen biztosan nem bírná. Remélem, hogy az életemben megtalálom azt az örömöt, ami hozzásegít ahhoz, hogy boldog legyek.

 Készítette: Oláh Zalán

A bejegyzés trackback címe:

https://sztealmamater.blog.hu/api/trackback/id/tr9518279425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Leírás

Az SZTE Alma Mater, a Szegedi Tudományegyetem alumni szervezete legfőbb célkitűzésének tekinti, egy olyan közösséget építsen, amelyben az egyetem öregdiákjai a diplomaszerzést követően is kapcsolatban maradhatnak az intézménnyel és egymással. Az Alma Mater-tagok részesei lehetnek az egyetemi életnek, értesülhetnek az itt zajló fejlesztésekről, rendezvényekről, és egyedülálló kedvezményrendszert vehetnek igénybe. A szervezet alapvető célcsoportját képezik az egyetemi oktatók és dolgozók mellett azok a volt hallgatók, akik a Szegedi Tudományegyetemen tanultak, és itt szerezték meg diplomájukat.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása