"Az én bakancslistámon is van még felfedezésre váró terület" - Interjú Dr. Gyovai Helén íróval, az Olaszmamma blog szerzőjével

20210909_174717_copia.jpg

Dr. Gyovai Helén (SZTE ÁJTK 2003) immár négy kötetes szerző, blog szerkesztő, eredetileg Szegedről, majd Budapestről, és most már több, mint tíz éve Torinóból. Két dolog motiválja könyvei írásában: az utazás és Olaszország. Már egy évtizede belföldi turistaként járja Itáliát, olasz a férje, kooprodukciós a gyermeke. Szenvedélye az írás, évek óta vezeti az Olaszmamma blogot, amelyben Olaszországot az itt élő szemével és hátterével naprakészen mutatja be. Tavaly megjelent legújabb könyve kapcsán beszélgettünk.

Hogyan indult el az Olaszmamma blog?
2010 nyarán költöztem Olaszországba, akkor, amikor megszületett a kislányom. Előtte Budapesten életem és dolgoztam egy ingergazdag környezetben, szülés után beszűkült a világ. Otthon voltam a gyerekkel, és elkezdtem írni egy klasszikus babablogot, amely a várandósság, szülés, gyermekágy időszakával foglalkozott. Ami kezdetben saját elfoglaltságnak indult, azt elkezdték egyre többen olvasni. Egy idő után a kisgyermekkori otthonlét, mint téma már kimerült, ekkor kezdtem az olaszországi tapasztalataimat megosztani az olvasókkal, szerettem írni, akartam csinálni valamit, és szép lassan kialakult a dolog.

Mit gondolt a családod arról, hogy könyvszereplők lesznek?

Egyébként „Olaszpappa”, a férjem adta meg a végső löketet. Szerinte, ha már úgyis sokat blogolok, akkor már inkább egy könyvet is írhatnék. Én pedig dacból reagáltam, és mondtam neki, hogy „jó, akkor írok egy könyvet”.  Ez a Covid idején történt, ekkor bukkantam Fejős Éva regényíró kihívására, és a puzzle darabkái szép lassan a helyére kerültek. Tudatosult, hogy tényleg írnom kell egy könyvet. Amúgy sem volt kifogás, mert a bezárások miatt nem tudtunk menni sehova. Azóta is tudatosan csak magyarul írok, az olasz ismerőseim gyakran kérdezik, hogy miért nem olaszul. Azt gondolom, hogy a magyar olvasóknak tudok érdekes dolgokat mutatni. A lányom identitása érdekesebb, ő olasz, ebben az országban született, szocializálódott, de a nagyszülők miatt nagyon intenzív a kapcsolata Magyarországgal is. Kisgyermekkora óta nyaranta Szegeden üdül, így ahogy átlépjük a magyar határt, egyből magyar gyerek válik belőle. Amíg a lakóhelyén édes péksüteményeket reggelizik, a Dél-Alföldön bundás kenyér, szendvics, könnyen fel tudja venni a magyar mindennapok fonalát. A férjem családját is próbálom elkápráztatni a magyar konyha remekeivel, azonban az alapanyagok hiánya miatt nem könnyű, a napokban is igyekeztem gulyást készíteni. Néha tartunk magyaros estet, de nem sűrűn tudok főzni pont ezek miatt.

img_20200621_114244.jpg
Hogyan szervezitek az olasz utazásaitokat?


Mi nagyon szeretünk utazni, meg szerencsénk is van, mert a férjemnek a családja is elég nagy, szét vannak szóródva Olaszországon belül is, Calabria, Nápoly, Szicília is otthont ad a távoli családtagoknak. Csomó minden érdekel bennünket, van, hogy célirányosan választunk úticélt, máskor pedig tök véletlenül fedezünk fel számunkra új helyszíneket.  Az első útikalauzban volt egy szellemváros, oda is teljesen véletlenül keveredtünk egy tengerparti nyaralás alkalmával. Egyébként a gyermekünk miatt nekünk is szervezést igényel az utazás. Próbáljuk tartani azt a tervünket, hogy a vakáció egyik évben Olaszországban legyen, a következő évben pedig külföldön, az olasz években is igyekszünk azt új helyre tervezni. Az én bakancslistámon is van még felfedezésre váró terület, például Olaszországnak ezek az Afrikához közelebb eső szigetei, amelyek nem csak a menekültek miatt híresebbek manapság, hanem mert gyönyörűek, csak nehezen megközelíthető.

img_20230717_183927.jpg
Nem csak könyveidben mutatod be Olaszországot, hanem már rövid videós tartalmakat is készítesz. Hogyan illeszkedik ez a mindennapi életedbe?
Nagyon sokáig ódzkodtam a videózástól, aztán egyszer azt éreztem, hogy az írás már nem elég, és kipróbáltam magam ezen a területen is.  Rendszerint a vasárnapjaimat áldozom be és készítem a felvételeket. Megtanultam vágni is, szerkeszteni, már egyre gyorsabban készülnek el a tartalmak. Egyelőre a következő könyvet még nem írom, hiszen ahhoz fókuszra és hosszabb időre van szükség, a napi rutinra most nincs kapacitásom, így a videókban mutatok nyelvi vagy képi érdekességeket. A korábban megjelent könyveim miatt is gyakran keresnek olaszországi utazás előtt. A konkrét kérdésekre szívesen válaszolok, de a „mit ajánlasz, hova menjünk” kérdésekre nyugodt szívvel ajánlom a már megjelent útikalauzokat. Kiköltözéssel kapcsolatban is kapok érdeklődő üzeneteket. Az biztos, hogy a tengert szeretők, az autóval utazók és a hegyek szerelmesei is megtalálhatják itt a számításaikat.

A #könyvespolc ajánló az Édes élet újratöltve című könyvhöz itt olvasható. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sztealmamater.blog.hu/api/trackback/id/tr8518314763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Leírás

Az SZTE Alma Mater, a Szegedi Tudományegyetem alumni szervezete legfőbb célkitűzésének tekinti, egy olyan közösséget építsen, amelyben az egyetem öregdiákjai a diplomaszerzést követően is kapcsolatban maradhatnak az intézménnyel és egymással. Az Alma Mater-tagok részesei lehetnek az egyetemi életnek, értesülhetnek az itt zajló fejlesztésekről, rendezvényekről, és egyedülálló kedvezményrendszert vehetnek igénybe. A szervezet alapvető célcsoportját képezik az egyetemi oktatók és dolgozók mellett azok a volt hallgatók, akik a Szegedi Tudományegyetemen tanultak, és itt szerezték meg diplomájukat.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása