2023-ban ünnepli a SZESZ, az az a Szegedi Egyetemi Színház alapításának 20. évfordulóját. Gratulálva a jubileumhoz visszaemlékezünk Szeged és az egyetemi színjátszókörök, legszebb, legemlékezetesebb, legszomorúbb pillanataira, alapításukra és felbomlásukra. A galériában minden kép mellett van egy rövid beszámoló az akkori helyzetről.
A cikk első része elérhető itt.
1. Paál István másodéves korában kapcsolódott be a SZEISZT utódjába, a Szegedi Egyetemi Színpad munkájába, később Daniss Győző asszisztense lett. 1963-ban Paál első önálló rendezését mutatták be, ami a Forrongó irodalom címre hallgatott. Ennek a szerkesztett műsornak 20. század avantgarde és modernista irányzata állt a középpontjában.
A képen: Paál István : „Nekem példaképem, mesterem sose volt. De eszembe jut szegedi szobám fala még az egyetemi időkből. Apámék lakásában volt egy kis íróasztalom, fölötte a falon három kép: a főhelyen Bertolt Brecht, kicsivel lejjebb Arthur Miller és Tennessee Williams. Mellesleg egyiktől sem rendeztem semmit. Kitűztem néhány cetlit is számomra fontos mondatokkal. Az egyik emlékezetből: ’Az embernek nincs semmi más, csak a saját énje. Az én az ember hasában ragyogó, nagy sugarú nap, a többi nem számít.’ Idézet Pablo Picassótól.”
forrás: https://www.instagram.com/p/BkKhdTygwtS/
2. Paál István 1965-ben átvette a társulat vezetését Daniss Győzőtől, mert a férfi végzett a tanulmányaival és elhagyta Szegedet. Ezután Paál több előadást is színpadra vitt, egy német hangjátékot, egy Mrozek egyfelvonásost, végül 1967-ben nagy sikert aratott A király halódik című darabbal. Az új vezető így nyilatkozott a darabról: „Egy fantasztikusan nagy és szép dologról, egy ember életének utolsó pillanatáról szól. Az életből a halálba való átlépés egyetlen másodperce, kinagyítva egy előadásra, hogyan búcsúzik az ember az élettől, ... és hogy szembesül azzal, hogy a rábízott értékekkel, lehetőségekkel, tehetséggel, hatalommal élt-e vagy sem."
Az előadásnak hatalmas sikere volt, háromszor is meghirdették és a jegyeket rettentően gyorsan elkapkodták. Az előadás sikere Aczél Györgyhöz is eljutott, aki számonkérte az egyetem illetékes vezetőit, hogy hogyan engedhetek egy fasiszta darabot eljátszani.
A képen: Paál István forrás:
https://szinhaz.hu/2014/03/27/egy_meditacios_gyakorlat_paal_istvan_szinhazi_vilagnapi_irasat_idezzuk
3. A darab után nem hosszabbították meg Paál István szerződését az egyetemen. Ezután Kaposvárra került, ahol egy évig súgóként tevékenykedett. Közben felvételizett a színművészeti főiskola rendező szakára, ahol alkalmatlannak tartották, ezért nem került be a második körbe. Az élet végül visszavezette Szegedre, ahol a Szegedi Nemzeti Színház ügyelője és rendezőasszisztense volt, valamint újra a Szegedi Egyetemi Színpad vezetője lett.
A képen: Paál István, forrás:
4. Ezután Paál István egy évig próbálta Az óriáscsecsemő című darabot, a rendező rengeteg munkát követelt a tagoktól. Ez sokaknak nem tetszett és ezért el is hagyták a csoportot. Egyébként is Paál újrapróbálta szervezni a tagokat, végül a régiek közül csak Dunai Tamás maradt bent. Maga darab rengeteg embert kívánt, így a nagy ember veszteséget muszáj volt pótolni. A színpadra barátok, barátnők, olyan emberek álltak, akik nem vagy csak minimális színházi tapasztalattal rendelkeztek. Az első időkben előadások folyamatos kisebb nagyobb módosítások történtek és a szereplőgárda sem volt állandó, de akik a végéig kitartottak már a következő évek kemény magjának számítottak.
A képen: JATE Egyetemi Színpad előadásában Déry Tibor Óriáscsecsemő című színdarabja
A kép forrása: https://mediateka.ek.szte.hu/items/show/18200
5. Ezt követte a Stációk nevű darab, amit Ki mit tud?-on adtak elő. A próbákon ugyancsak folytatódtak a tagok megmérettetései. Rengeteg próba volt és folyamatosan kritizálta a fiatalokat Paál István. Végül a versenyből harmadik helyezetként kerültek ki. Ezután Balassagyarmaton is előadták a műsor, ahol a közönség soraiban nem fiatal egyetemisták ültek, hanem kritikusok, akik felháborodtak az előadáson.
A kép forrása, illetve jó minőségben: https://univ.bibl.u-szeged.hu/758/2/sze_1971_008_007.pdf
6. Másik jelentős darabjuk az Örök Elektra. Az előadás az Egyetemi Színpad és a Szegedi Nemzeti Színház kollaborációjában adták elő. Néhány profi színész, mint Margiatai Ági vagy Tolnay Miklós is résztvett a munkálatokban. Az előadásnak az egyetem Auditorium Maximuma adott helyet. A terem kialakítása az ókori görög színházak hangulatát árasztotta, így ezt a motívumot belevitték. A sorok közé is bevitték a előadást és a nézők is cselekmény részesei lehettek. Ezt az előadást is jellemezte a forradalmiság, így sok helyen nagy port kavart.
forrás: https://szegedma.hu/2021/05/46-eve-volt-a-partburokratak-leszamolnak-a-szegedi-komediasokkal
7. A Petőfi-rock (1973) című előadás a költő születésének 150. évfordulójára készült. Az előadás forrásanyagához Fekete Sándor - egy korábbi előadás, a Thermidor szerzője - adta javaslatot. Az előadás alapját nem a jól megszokott forradalmárok szemszöge képezi, hanem a besúgók, rendőrök, helytartótanácsosok, nádorok le- és feliratai. Paál hamar levonta a következtetést, hogy ezek az emberek milyen együgyűek és rosszindulatúak voltak. Az előadás különlegessége nem csak az újszerű nézőpont, hanem a zenés, éneklős megvalósítás. Az előadás központjában nem a forradalom történései állnak, vagy azokat mozgató főbb karakterek, hanem ahogy akkor is a fiatalok tömegében, gondolkodásában, érzéseiben megbújó kétségek.
A képen: A Petőfi Rock című nosztalgikus requiem 1848. március 15-ről Paál István rendezésében
Kép forrása: https://mediateka.ek.szte.hu/items/show/23004
videó: https://mediateka.ek.szte.hu/items/show/20361
8. Kőműves Kelemen az 1973 októberében került színpadra. Paál István maga is úgy hivatkozik rá, mint a Szegedi Egyetemi Színház “legjobb és egyben utolsó előadása”. 1974-ben adták elő utoljára. Egyrészt a társulat szinte már állandósult tagjai lassanként végeztek az egyetemen, másrészt Paál István után vizsgálatok indultak.
A kép forrása:
https://szegedma.hu/2021/05/46-eve-volt-a-partburokratak-leszamolnak-a-szegedi-komediasokkal
Első körben Paál és a kulturális bizottság négy tagját sikkasztással vádolták, de végül szabálytalan pénz kezelésre enyhítették. Nem sokkal később politika vizsgálat is indult a rendező ellen. A rendező próbálta a fiatalokat minél jobban megóvni a háttérben zajló történésekről, ezért viszonylag keveset tudtak ezekről a nyomozásokról. Néhány társulati tag el is ítélte a rendezőt, amiért otthagyta a színházat.
Ezzel Szeged második egyetemi színjátszó társulata is felbomlott.
Következő cikkünkben a SZESZ, Szegedi Egyetemi Színház történetét foglaljuk össze, ami elődei méltó utódja, valamint jövőre ünnepli fennállásának 20 évfordulóját. Folytatás következik.
Írásunkban használt képek és információk forrása itt található.
A cikk első része elérhető itt.
FORRÁS LISTA:
https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=92100025.TV
http://univ.bibl.u-szeged.hu/18120/1/egyetemi_ifjusagi.pdf
http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/4-1569.html
http://www.ellenfeny.hu/index.php/archivum/2016/2016-07/4873-szeged-egyetemi-szinpad-paal-istvan
http://univ.bibl.u-szeged.hu/17750/1/szegedi_k_kal_1938.pdf
http://univ.bibl.u-szeged.hu/3619/1/egyetemi_ifjusagi_559-562.pdf
https://epa.oszk.hu/03000/03040/00062/pdf/EPA03040_szinhaz_1972_04_035-038.pdf
https://u-szeged.hu/download.php?docID=15640
http://dmarchiv.bibl.u-szeged.hu/9386/1/dm_1941_064.pdf
https://u-szeged.hu/sztehirek/hirarchivum/2012-december/hangversennyel
https://u-szeged.hu/sztemagazin/anno-magazin/tobb-evtizedes
https://u-szeged.hu/egyetemtortenet/szegedi-egyetemi
http://epa.oszk.hu/03400/03437/00007/pdf/EPA03437_ellenfeny_2016_7_026-044.pdf
https://szinhaz.net/2021/02/18/nanay-istvan-meg-tobb-athallast/
https://szegedma.hu/2021/05/46-eve-volt-a-partburokratak-leszamolnak-a-szegedi-komediasokkal
https://szegedma.hu/2021/05/46-eve-volt-a-partburokratak-leszamolnak-a-szegedi-komediasokkal
https://szinhaz.net/2021/02/18/nanay-istvan-meg-tobb-athallast/
A Szegedi Hamlet
A Szegedi Tudományegyetem Alma Mater csapata cikksorozattal ünnepli a Szegedi
Egyetemi Színház, azaz a SZESZ alapításának 20. évfordulóját. A sorozatban bemutatjuk a
szegedi egyetemi színjátszás történetét, híres előadásokat elevenítünk fel és érdekes
projektekről mesélünk.
A társulat a jubileumot ifj. Horváth István és Tóth Kata tragédiájának elmesélésére
szentelte. A Rohadt az államgépben valami című dokumentumjáték 1941-be vezeti vissza a
nézőket. Ez év áprilisában a Szegedi Városi Színházban bemutatták a Shakespeare Hamlet
című darabját. Az előadás nagy népszerűségnek örvendett és több elismerést is szerzett. A
kritikák pozitívan számoltak be róla, a szakma és a közönség is csodálta. Nagy pesti lapok,
mint a Pesti Hírlap vagy a Magyar Színpad is beszámoltak róla és Kolozsvárra is meghívták
az előadást.
szerző: Pál Szabina
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.