Interjú Novotny Katalinnal, Az Év Alumni Pedagógus Nagykövetével

az_ev_apn_nk.png

Idén is kiosztásra került az Év Alumni Pedagógus Nagykövete Cím, amivel ebben az évben három pedagógust tüntetett ki az SZTE Alma Mater: Novotny Katalint, Pluhár Gábort és Balogh Bencét. A második alkalommal megvalósuló díjazás célja, hogy motiválja és ösztönözze az egyetemhez kötődő, kiemelkedően aktív és lelkiismeretes tanárokat és támogatást nyújtson pályájuk előrehaladtában.

Novotny Katalinnal, a Szegedi Deák Ferenc Gimnázium magyar, történelem és média szakos tanárával, az Év Alumni Pedagógus Cím idei egyik kitüntetettjével beszélgettünk.

- Mi motiválta abban, hogy a tanári pályát válassza?

- Édesanyám is pedagógus volt, ugyanolyan szakos, mint én – de nem lenne igaz, ha azt mondanám, hogy egész életemben erre készültem. Végül az élet hozta úgy, hogy a tanári pálya lett a hivatásom.

-Mi segít Önnek abban, hogy a hétköznapok során kreatív és motivált tudjon maradni?

Elsősorban a diákjaim segítenek benne, mert állandóan változnak, érdeklődőek és kíváncsiak. Mindig új kihívások elé állítanak, amiért nagyon hálás vagyok nekik. Ezenkívül tudatosan keresem az olyan lehetőségeket, amelyek segítségével megújulhatok – például továbbképzéseket, emellett különböző Erasmus-ösztöndíjon és egyéb programokon veszek részt. Igyekszem minél változatosabban tenni a dolgom, ebben sokat segítenek a tanárjelöltek is, akik félévente nálam gyakornokoskodnak. Új szemléletet adnak, én is kicsit másképp tekintek a tanításra a mentorálási folyamat alatt és után.

- Ön szerint milyen a jó tanár?

- Érdekes, ezt a pályám kezdetén is megkérdezték tőlem, és igazából ugyanazt tudom válaszolni, mint amit csaknem harminc évvel ezelőtt. Egyrészt fontos a következetesség – ezt a diákok is a jó tanár ismérveként tartják számon – másrészt pedig nagy tudással kell rendelkezni, és ezt folyamatosan fejleszteni, hiszen ettől lesz igazán hiteles a pedagógus. Illetve nem árt a humorérzék sem, mert ha az van, mindent sokkal könnyebb átvészelni.

- Mit üzen a pályakezdő tanároknak?

- Kitartás! Bármennyire is nehéznek tűnik – hiszen bizony vannak nehézségei a pályának –, de megéri, mert ezen a területen mindig lehet új dolgokkal találkozni. Bár gyakran merül fel a tanársággal kapcsolatban a kiégés problémája, a megújulásra folyamatosan van lehetőség, épp a diákok miatt – csak nagyon fontos, hogy élni is kell vele. Fontos, hogy a szemünk előtt tartsuk azt is, hogy az oktatási rendszerünk csak akkor fog fejlődni, ha a generációk párbeszédben maradnak egymással.

- Milyen emlékek, élmények kötik a Szegedi Tudományegyetemhez?

- Többször is jártam az SZTE-re, bár még JATE-nak hívták, amikor én végeztem. Az egyetem kinyitotta a szemem a világra, nagyon jó évek voltak. A végzésem után is mindig találtam lehetőségeket – a GTK-n is tanultam egy rövid ideig, majd szakvizsgás pedagógusképzésben elvégeztem a mentortanári szakot is. Ez utóbbit kiemelném, mert nagyon fontos dolgokat tanultam szociálpszichológiai és kommunikációs technikákat illetően, ezek mind-mind hasznosak a hétköznapokban.

- Mit jelent Önnek az Év Alumni Pedagógus Nagyköveti Cím?

- Igazán örülök neki, természetesen nagy megtiszteltetés. Úgy gondolom, hogy tulajdonképpen ez is egy párbeszéd – ha nem is generációk, de mindenesetre intézmények között. Nagyon örülök neki, hogy az SZTE Alma Mater elindította ezt a programot, hiszen így nem záródnak be a falak a különböző iskolatípusok körül – én személy szerint ezt tartom a kitüntetés legnagyobb erényének.

 

Interjú: Bús Réka 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sztealmamater.blog.hu/api/trackback/id/tr3516644268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Leírás

Az SZTE Alma Mater, a Szegedi Tudományegyetem alumni szervezete legfőbb célkitűzésének tekinti, egy olyan közösséget építsen, amelyben az egyetem öregdiákjai a diplomaszerzést követően is kapcsolatban maradhatnak az intézménnyel és egymással. Az Alma Mater-tagok részesei lehetnek az egyetemi életnek, értesülhetnek az itt zajló fejlesztésekről, rendezvényekről, és egyedülálló kedvezményrendszert vehetnek igénybe. A szervezet alapvető célcsoportját képezik az egyetemi oktatók és dolgozók mellett azok a volt hallgatók, akik a Szegedi Tudományegyetemen tanultak, és itt szerezték meg diplomájukat.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása