MI a jövő? - Dr. Piller Gáborral beszélgettünk
piller_gabor_1.png
Miért félünk vállalkozásba kezdeni? Előre jelezhető-e a siker szoftverrel? Mi az a mesterséges intelligencia? A gépi tanulással és az adatok okos felhasználásával az MI hogyan alkalmazható a cégek mindennapjaiban? Az Alumni Uni – Tudásműhely következő, április 12-i részében többek közt ezekre a kérdésekre keressük a választ Balogh Péter és Dr. Piller Gábor segítségével.
Dr. Piller Gábor, az Alumni Uni – Tudásműhely következő részének egyik előadója elsőként kezdett el mesterséges intelligenciát oktatni az SZTE Gazdaságtudományi Karán, emellett digitális marketinggel foglalkozik. Rövid interjúnkban a mesterséges intelligencia üzletben és hétköznapi életünkben betöltött szerepéről kérdeztük.
Hogyan jött a mesterséges intelligencia témája az életébe? Milyen szemszögek, nézőpontok alapján foglalkozik ezzel a területtel?
A mesterséges intelligenciával az okos üzleti megoldásokat kutatva találkoztam, lassan már 7 éve, olyan felhőalapú szolgáltatásokat keresve, amikkel a B2B szektorban vihetnénk véghez fejlesztéseket. Utána természetesen többet is foglalkoztam a témával, tanultam, elvégeztem például a Stanford Egyetem gépi tanulás kurzusát. Végül aztán a Microsoftot és a Szegedi Tudományegyetemet sikerült meggyőzni, hogy elindulhasson a mesterséges intelligencia az üzleti gyakorlatban kurzus a GTK-n, ami arról szól, hogy a valóságban hogyan alkalmazzák ezeket a megoldásokat.
Hogyan tud egymáshoz kapcsolódni leginkább a marketing és a mesterséges intelligencia?
Elsősorban úgy, hogy nagyszámú ajánlórendszer alapszik azon, hogy előző adatok betáplálásával a gép megtanulja, hogy az embereknek mire van szükségük, mit szeretnének vásárolni. Vannak például olyan rendszerek, amelyeknél egy videókamera vizsgálja a kijelzőt nézőket, és a reakcióikból von le következtetéseket. A digitális marketinghez tehát főként a termékajánlások által kapcsolódik a mesterséges intelligencia.
Tulajdonképpen segít az automatizálásban és a profit növelésében?
A lényege és fontossága abban rejlik, hogy emberi agy olyan nagy mennyiségű adatot nem tud még közel olyan gyorsan se feldolgozni, mint a mesterséges intelligencia. Nem talál meg olyan rejtőző összefüggéseket, amik fontosak lehetnek. Egy finn városban például egyszer azt vizsgálták, hogy mely területek azok, amelyeken hamarosan sokan munkanélkülivé válhatnak. Ehhez 37 millió ügyféltranzakciót – például vásárlást, kapcsolatfelvételt – vizsgáltak, ennek segítségével pedig előre tudták jelezni, hogy kik veszíthetik el hamarosan a munkájukat. Így könnyen megelőzhető volt a megélhetés hosszútávú kimaradása – az érintett családoknak például képzéseket ajánlottak, amik a jövőben segítettek a munkahelyváltásban. Egy dolgot semmiképpen nem szabad elfelejteni azonban: minden mesterséges intelligencia modell csak annyira lehet jó, amennyire a bejövő adatmennyiséget kellően nagyra tudják mintázni; illetve amilyen jó a gépi tanulás modellje. Ha ezek nem működnek, teljesen fals eredmények is születhetnek.
Mit gondol, a mesterséges intelligencia milyen hétköznapi területeken lesz használatos a közeljövőben?
Úgy gondolom, hogy nagy fejlődés előtt áll például az egészségügy. Vannak már olyan modellek, amelyek segítségével előre tudják jelezni egy kórházon belül, hogy ki kerülhet sürgősségi osztályra, és ha ezt előre jelzik, akkor akár meg is előzhető a baj. Ez gazdaságilag és emberileg is hatalmas lépés. A Szegedi Tudományegyetemen is van egy kezdeményezés, ami a sztrók megelőzésére irányul a mesterséges intelligencia segítségével – azt vizsgálja, hogy konkrétan melyek azok a jelek, amelyek tudatában valószínűsíthetjük, hogy valaki mondjuk két hónapon belül sztrókot kaphat. Az információ birtokában pedig már tudunk foglalkozni a megelőzéssel, akár gyógyszeres kezeléssel, életmódváltással.
A kezdő vállalkozások számára mennyire elérhetőek és relevánsak a mesterséges intelligenciát használó különböző eszközök, módszerek?
Az egyetemen ingyenesen használható felhőalapú szoftver már most tartalmaz olyan mesterséges intelligenciával támogatott felületet, ahol kvázi „drag and drop” alapon tudunk létrehozni egy chatbotot, akár egy óra tanulással is. Ma már Magyarországon is rengeteg olyan megoldás adott, amik a digitális marketingben felhasználhatók – olyan metódusok, amikkel az ügyfeleket végig lehet vezetni egy vásárlási élményen, számára releváns termékeket ajánlva. A mesterséges intelligencia tulajdonképpen megnézi a webshopos vásárlásaimat és azokból elemez. Én úgy gondolom, hogy a felhő segítségével mindenkinek rendelkezésére állnak ezek a lehetőségek, és nagy ugrást biztosíthat ezek használata a kezdő vállalkozások számára.
Ha az interjú felkeltette az érdeklődésed, látogass el az SZTE Alma Mater következő Alumni Uni – Tudásműhely előadására április 12-én, kedden a Radnóti Kávézóba!
Időpont: április 12. kedd, 17 óra
Helyszín: Szeged, Egyetem utca 2. (főbejárat a Göncz Árpád sétány felől)

A bejegyzés trackback címe:

https://sztealmamater.blog.hu/api/trackback/id/tr1017803105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Leírás

Az SZTE Alma Mater, a Szegedi Tudományegyetem alumni szervezete legfőbb célkitűzésének tekinti, egy olyan közösséget építsen, amelyben az egyetem öregdiákjai a diplomaszerzést követően is kapcsolatban maradhatnak az intézménnyel és egymással. Az Alma Mater-tagok részesei lehetnek az egyetemi életnek, értesülhetnek az itt zajló fejlesztésekről, rendezvényekről, és egyedülálló kedvezményrendszert vehetnek igénybe. A szervezet alapvető célcsoportját képezik az egyetemi oktatók és dolgozók mellett azok a volt hallgatók, akik a Szegedi Tudományegyetemen tanultak, és itt szerezték meg diplomájukat.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása