Dr. Imreh-Tóth Mónika az SZTE-GTK egyetemi adjunktusa, női vállalkozásfejlesztő, mentor, képzésfelelős és üzleti tanácsadó. Az SZTE Alma Mater Alumni Uni – Tudásműhely előadás sorozatának összeállítása során mindig törekszik arra, hogy az adott téma legjobb előadóit találja meg. A „Vedd fel az algoritmust … avagy MI ez a felhajtás?” című beszélgetés a TikTok világát és a ChatGPT sztereotípiáit kívánja megdönteni. Moderátornak olyan személyt kerestünk, aki rendszeresen kapcsolatban áll a hallgatókkal, ismeri a mai oktatás kihívásait és mentorként a kihívásoktól sem ijed meg.
Nem csak a TikTok, a ChatGPT is rendszeresen megjelenik a diákok életében. Vannak-e eszközök arra, hogy egy-egy beadandó munkánál kiszűrje az oktató az MI segítségét?
Nem könnyű felismerni az AI segítségével készült munkákat, és úgy tudom, hogy jelenleg nincsenek specifikus eszközök, amelyek kifejezetten erre a célra lettek volna kifejlesztve. Azonban van néhány felismerhető jellemzője az AI által generált szövegeknek, például a stílus, a koherencia vagy a tartalom mélysége. Ezek elárulhatják, hogy az adott dokumentum emberi vagy nem emberi szerzőtől származik. Ez is akkor igaz, ha az "ellenőrző fél" (=oktató) már használta például a ChatGPT-t és ismeri a "stílusát".
A munkád során tudod-e jól használni a TikTokot vagy ChatGPT-t?
A TikTokhoz kezdetben én is szkeptikusan álltam hozzá, hasonlóan a korosztályom jelentős többségéhez: „Biztosan nem fogok egész nap gagyi táncos videókat nézni.” Azonban a platform mára már kinőtte ezt a szintet, és rengeteg igényes, szakmai tartalom is elérhető rajta. Ráadásul rendkívül gyorsan „rátanul az emberre”, így olyan tartalmakat ajánl, amelyek tényleg illenek az érdeklődési körömbe. De óvatosnak kell lenni, mert könnyen magával ragad és függőséget okozhat. Úgy gondolom, hogy az oktatásban is érdemes használni, hiszen közelebb hoz a hallgatókhoz, ha egy nyelven beszélünk és egy platformon osztjuk meg a tartalmakat, azonban ez nem minden kurzus vagy oktató esetében alkalmazható. Több, a ChatGPT használatával kapcsolatos anyagot is megnéztem az elmúlt egy évben, így viszonylag pontosan tudom irányítani. Sokszor használom ötletelésre, de például egy olvasóleckéhez is tud ellenőrző kérdéseket kreálni. Emellett sokszor kérek tőle segítséget, amikor fáradt vagyok; egyik jellemző kérésem: „Fejezd be ezt a mondatot”, mert egyszerűen már semmi sem jut eszembe. :)
Véleményed szerint miért érdemes eljönni a hallgatóknak erre az előadásra?
A TikTok és a ChatGPT a mai digitális kultúra és technológia meghatározó elemei. Megismerve ezeket a platformokat, a hallgatók jobban megérthetik a körülöttük lévő digitális világot is. A ChatGPT és más AI technológiák ismerete kulcsfontosságú a jövőbeli karrierlehetőségek szempontjából, függetlenül attól, hogy a hallgatók melyik területen dolgoznak majd. Emellett mindig buzdítom a hallgatókat, hogy vegyenek részt ilyen jellegű eseményeken, ahol olyan szakértőktől tanulhatnak és kérdezhetnek, akiket egyébként nem biztos, hogy el tudnának érni.
"Vedd fel az algoritmust! ... avagy MI ez a felhajtás?" című előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött: https://www.facebook.com/events/657730789631551
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.