2023-ban a Goodwill Pharma nyerte a Szegedi Tudományegyetem Alma Mater Díját elismerésül az egyetemmel ápolt tudományos és szakmai kapcsolatáért, támogató hozzáállásáért, valamint kiemelt foglalkoztatójaként az itt végzett hallgatóknak. A vállalat és termékeinek neve ismerősen cseng mindannyiunk számára, de talán kevésbé ismert, hogy az alapító tulajdonosok az SZTE egykori hallgatói voltak. Április Hónap Alma Mater Tagja dr. Jójárt Ferenc.
Gratulálunk a Goodwill Pharmának! A díj átvételekor beszédében már kiemelte, hogy az SZTE Alma Mater Díj megerősíti Önben, hogy a cég és az egyetem közötti jó és harmonikus kapcsolatba fektetett munka nem hiábavaló. Miért fontos az Ön számára ez az együttműködés?
Feleségemmel, aki szintén alapítótárs, mindketten a diplomáztunk a szegedi egyetemen, ezért elsősorban büszkeséggel tölt el minket. Emellett lokálpatriótaként úgy gondolom, hogy Szeged legfőbb kitörési, fejlődési lehetősége az itt található nagymúltú egyetem, valamint az ezen alapuló, ehhez kapcsolódó magas hozzáadott értékkel rendelkező tevékenységek. Bár kívülről és közvetve, de együttműködéseinkkel igyekszünk hozzájárulni, hogy a Szegedi Tudományegyetem sikeres lehessen. Cserébe magasan kvalifikált kollégákat kapunk az egyetemtől.
Mely SZTE-s együttműködéseiket emelné ki?
Számos példát hozhatnék, de úgy vélem, a legfontosabb szakmai együttműködések még hátra vannak, például a hamarosan induló közös kutatás-fejlesztési projektjeink. Egy másik, talán kisebb horderejű, mégis kiemelten fontos terület, hogy több mint tíz éve kapcsolódunk támogatóként az Országos Tudományos Diákköri Konferencia orvos- és egészségtudományi szekciójához. Egyetemistaként a Tudományos Diákköri Tanács titkára voltam, tehát a folyamat egészére van régi és gazdag rálátásom. Az egyetemnek a szigorúan vett oktatás mellett az is feladata, hogy megtanítsa a hallgatókat a tudományos és kutatói munka végzésére, valamint annak prezentációjára. Vallom, hogy csak a széleskörűen képzett egyetemistából lesz később jól képzett szakember.
Milyen emlékei vannak az egyetemről?
Minden ember életében ez a 18 – 24 éves kor közötti időszak a legszebb, ezért csupa jók. Természetesen nagyon nehéz évek voltak. Az orvoskaron az első két év nagyon munkás volt, néha már felfoghatatlanul sok tudásanyaggal. Ugyanakkor most, egy gyógyszeripari vállalat vezetőjeként elmondhatom, hogy gyakorlatilag minden egyes tantárgyhoz kapcsolódó tudást hasznosítani tudok. Nemcsak az egyértelműen társítható területek, mint a belgyógyászat, de a pszichológia, szociológia, társadalmi orvostan, gazdasági ismeretek mind-mind előjöttek, hasznosultak.
A Szegedi Tudományegyetem, vagyis az elődje egyértelmű választás volt?
Épp utánaszámoltam, hogy rengeteg, 18 évet töltöttem tulajdonképpen az egyetem kötelékében, hiszen az egyetemi gyakorló iskolájába jártam. Hihetetlen inspiráló közeg volt, például a 22 fős általános iskolai osztályunkból 18 felsőfokú végzettséget szerzett. Ebben a közegben az egyértelmű volt, hogy egyetemre szeretnék menni, de az orvosi pálya választásához egy véletlen is kellett. Eredetileg közgazdász szerettem volna lenni, de matematikából nem volt az egyik osztályzatom megfelelő, és mivel abban az időben még inkább számítottak a vitt pontok, ezért nem volt elég önbizalmam a budapesti közgázra. Így maradt Szeged, valamint a SZOTE.
Ki tud-e emelni olyan személyt, aki nagy hatással volt Önre?
Sokan voltak, de kiemelném egy nagyon jó barátom édesapját, Id. Dr. Lázár Györgyöt, a Kórélettani Intézet professzorát, aki egyfajta mentor volt számomra. Nála OTDK-ztam, és többek között azt mutatta meg nekem, hogy alapos és gondos munkával el lehet jutni a világ bármely részére. Inspiráló és izgalmas volt egyetemistaként hallani egy-egy hosszabb út utáni beszámolóját adott helyekről, kultúráról.
Hogyan lett az orvosi pályából egy gyógyszer vállalat alapítója?
Mindig is erős volt bennem az üzleti hajlam, a diplomaszerzést követően egy multinacionális, bigpharma cégnél töltöttem néhány évet. Az ott megismert lehetőségek, kontextus, módszertan annyira szimpatikus volt, hogy a váltás mellett döntöttem. A karrierem így 180 fokos fordulatot vett, felhagytam az orvosi pálya gyakorló részével. Hiszem, hogy ha valamiben sikeresek akarunk lenni, akkor fel kell égetni a hidakat, meg kell szüntetni a visszavonulási lehetőségeket, és 100 %-ban az adott ügyre kell koncentrálnunk. Egy teljesen más megközelítéssel folytattam az egészségügyi karrieremet, a különböző ötletekből pedig több kisebb vállalkozás virágzott ki. Aki vállalkozásra adja a fejét, az tudja, hogy ez nem egy egyenes út, sok buktatón keresztül kell menni, lehetnek közben hullámhegyek és hullámvölgyek is. Előre nem megjósolható és garantált a siker. Korábbi vállalkozásaimra jellemző volt, hogy túl korán jöttem ki velük a piacra. Például 2001-ben alapítottunk egy pcr-laborokból álló hálózatot, de ez akkor még nem lehetett sikeres. Mostanra már bevett diagnosztikai lehetőség, de mi túl korán indultunk, hogy tartós sikert érjünk el vele. Persze az ilyen kudarcokból rengeteget lehet tanulni, a know-how, a kapcsolatok mind megmaradnak és beépülnek.
Hogyan emelkedett ki végül a Goodwill Pharma a cégek közül?
Úgy vélem a siker kulcsa a kezdeti koncepció megalkotásában, majd a stratégiai megvalósításban rejlett. Nem egy kész terméket akartunk eladni, hanem a piaci igények ismeretében, az orvosi háttér segítségével betegségcentrikusan alkottuk meg azokat a gyógyszercsaládokat, amelyekkel az adott terápiás területre tudtunk koncentrálni. Ez a szinergia jelentett áttörést. A cég első központja még Budapesten volt, később döntöttünk úgy, hogy Szegedre költöztetjük a székhelyet. Ennek számos előnye van. Nagyon lojális munkatársaink vannak, kisebb a fluktuáció. Egy-egy felvételi eljárás során rákérdezek az egyetemi tanulmányokra is. Mivel van egy közös egyetemi alapélményünk, beszédes számomra a válasz. Ugyanakkor nekünk jobban kell alapoznunk a kezdőkre, mert nincs is akkora kínálat a munkaerőből. 2-3 éves munkatapasztalat kell ahhoz, hogy a kezdő junior munkatársakból teljes értékű munkatársak legyenek.
Milyen tanáccsal szolgálna a hallgatók, frissdiplomások számára?
Tapasztalataim szerint két véglet jelenik meg hangsúlyosan, az egyik egy sok generáción át beivódott kishitűség. Ez az egyik legnagyobb gát, ezen rengeteget kell dolgoznunk, az egyetemnek is. Külföldi programokkal, nemzetközi kitekintést biztosítva, önálló és csoportos kutatásra neveléssel, hogy a hallgatók merjenek hinni abban, hogy lehet és hogy kell nagyot álmodni. A másik véglet az irreális és szürreális elvárással rendelkezők köre, akik azt hiszik, hogy kijönnek az egyetemről és nekik már mindent szabad és mindent tudnak és mindent meg lehet csinálni. Az én válaszom erre, hogy temérdek tudás, temérdek tapasztalat, és utána jöhet a siker, a pénz. Az utat végig kell járni! Ritka, hogy egy rövid egérúton előre lehet szaladni.
Van-e bevált receptje. amit szívesen megosztana az Önhöz hasonló helyzetben lévőkkel?
Magánemberként az, hogy rendszeresen fordítsunk időt arra, hogy az alaptudásunk ne kopjon el, miközben hagyjuk nyitva az elménket az újdonságokra. Vállalatvezetőként az, hogy minden új munkatárs bekerülése szükségszerűen átrendezi a teljes hálózatot, és ezt engedjék is meg. Ha bekerül valaki a rendszerbe, akkor legyen lehetősége a cégen belül megtalálni magát, azt a pozíciót, ahol a legjobban funkcionál.
Milyen vállalatként határozza meg a Goodwill Pharmát?
A névben a goodwill szó jelentése többszörös tartalommal bír: képviseli a jó egészséget, a jóakaratot, emellett értéket jelent, melynek szellemében cselekszünk. Magunkénak valljuk, példának tekintjük egyik legnagyobb nemzeti büszkeségünk, a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert szellemiségét, a tudományhoz, az emberekhez, az élethez való viszonyát. Ez is közrejátszott a márkanév kialakításában. Úgy indult, hogy az otthonunkban egymás mellé keveredett a márkanév nélküli C vitaminunk és egy barátunktól kapott Szent-Györgyi kézirat az aláírással, és bevillant, hogy miért ne tisztelegnénk Szent-Györgyi előtt? Az ötletet tett követte, és a család jóváhagyásával egy 100 éves szerződés keretében már a Goodwill kezeli világszerte a Szent-Györgyi védjegyet. Így mindent elkövethetünk annak érdekében, hogy a professzor emléke méltón éljen tovább. Ez Szegednek, az egyetemnek is prioritás, de például a márkanévből származó bevétel tette lehetővé a Szent-Györgyi Albert Orvosi Díj alapítását, ahol a szakmai és páciensi ajánlások alapján a teljes értékű gyógyítást értékeljük. Ugyanez a komplex megközelítés motivál minket más társadalmi vállalásainkban is. Tudatos választás például az amatőr sport felkarolása, a Szegedi Hoki Klubban, melynek névadó szponzora a Goodwill, vagy az SZTE-s együttműködésekben, ahol a jókedvű részvételen, a mozgás örömén van a hangsúly, ahol közvetíthetjük: „ép testben ép lélek”.
Megütötte fülemet a 100 év. Más területen is jellemző Önre ez a stratégiai előretekintés?
Ha valamiben nem vagyok biztos, azt a kérdést teszem fel magamnak, hogy ebből 50 év múlva mi lesz? Ha úgy látom, hogy 50 év múlva is van értelme, csak akkor érdemes belevágni. Terveink szerint itt maradunk Szegeden. Most készül – épületfelújítással – az új központunk az irányítás számára, míg a jelenlegi telephelyen a kutatás-fejlesztési és gyártási központ lesz. A részvénypiacra történő belépés lehetővé teszi, hogy egy új ötlet, egy innovatív fejlesztés megvalósulásának semmiképp sem a tőke hiány legyen a gátja. Szeretnénk egy olyan vállalatként működni, amely erőteljes beágyazottsággal, a meghatározott értékek mentén erősíti a szűkebb és tágabb környezetét.
Beszélgetőpartner: Gerháth Györgyi
Fotó: Bakos Katinka
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.