"Úgy gondoltam, hogy én is tudok segíteni másoknak, tanácsot adni."
Mentoráltból mentor: Csuvik Oszkár, Phd hallgató

img_1335.jpgCsuvik Oszkárral, PhD hallgatóval beszélgettünk az SZTE-n töltött diákéveiről és természetesen az Alumni Mentorprogramban szerzett élményeiről és tapasztalatairól, amit mentoráltként és mentorként is megélt. Oszkár Szerbiából költözött a Napfény városába, ahol 5 felejthetetlen év után gyógyszerészi végzettséget szerzett a Szegedi Tudományegyetemen.

Szerbiai magyarként miért Szeged mellett döntöttél a továbbtanulás szempontjából?

Nem volt egyszerű döntés, mert Újvidék és Szeged között gondolkodtam. Az egyik érv Szeged mellett az volt, hogy itt magyarul folytathattam a tanulmányaimat, ami egyértelmű könnyebbség. A másik szempont az oktatás színvonala volt, a szegedi képzés az egyik legerősebb a régióban. Így végül Szegedet választottam.

oszkar_info.pngMennyire tetszik Szeged, mint egyetemi város?

Szeretem a várost, nagyon szép és hangulatos, elég sok zugát sikerült megismernem az évek alatt. Graduális gyógyszerészhallgatóként nagyon élveztem itt lenni, szerettem a nyüzsgést, bulikba járni, leülni egy padra és csak nézelődni és élvezni a napsütést. Doktoranduszként már kicsit más, változott a napi rutinom, csökkent a szabadidő és a bulik aránya, viszont nőtt a dolgos munkaórák száma, hiszen minden nap dolgozni, kutatni járok. Most is szeretem a várost, de mire hazaérek a napi labormunka után, már kétszer is meggondolom, hogy mivel töltöm a nap hátralevő részét. Ez már teljesen más, mint amikor egyetemista voltam, ami persze egy normális folyamat. A másik ami megváltozott, hogy volt egy összeszokott csapatunk a kollégiumban, ami a diplomálást követően és a kollégiumból való kiköltözéssel ugyan megmaradt, de más mindennap együtt órákra járni, tanulni, nevetni, ünnepelni egy vizsgát, egyszerűen együtt lenni, mint amikor az ember már egy másik lakásban vagy az ország másik felén él.

Voltak emlékezetes pillanataid az egyetemi évek során? Például egy nehéz kurzus vagy egy oktató, akinél nehéz volt átmenni a vizsgán?

Voltak biztosan, de most nem tudok kimondottan ilyet mondani, de volt, amit nagyon szerettem és volt amit nagyon nem. Például az gyorsan kiderült, hogy a fizikai tárgyak, mint a fizikai kémia vagy biofizika nem az én területeim. Ez utóbbi volt a legelső vizsgám az egyetemen, és épp átcsúsztam egy kettessel. A másik ilyen nehézséget a gyógyszertechnológia okozott, ami amúgy 4 féléves és a végén még szigorlatot is teszünk. Bár egyetlen egy vizsgán sem véreztem el, azért ezekkel megszenvedtem. Hozzám közelebb állt a szerves kémia, gyógynövénytan és a gyógyszerhatástan. A hatástant különösen szerettem, ami arról szólt, hogy a különböző hatóanyagok hogyan lépnek kölcsönhatásba szervezettel, milyen receptorokra hatnak, mi a pontos hatásmechanizmusuk.

Miért döntöttél úgy, hogy PhD képzésen folytatod a tanulmányaidat?

Két oka is volt: az egyik a szerves kémia iránti kíváncsiságom, a másik pedig a témavezetőm meggyőző érvelése volt. Már a tudományos diákköri munkámat, majd a szakdolgozatomat is nála készítettem, és nagyon jó munka-, sőt baráti kapcsolat alakult ki közöttünk. Ő győzött meg arról, hogy érdemes lenne belevágni a PhD tanulmányokba.

Mi a kutatási területed?

A doktori képzés neve, amit folytatok: Gyógyszerkémia, gyógyszerkutatás. Ez preparatív szerves kémiát takar, azaz szerves kémiai alapkutatással foglalkozok. Ezt úgy kell elképzelni, hogy bent vagyok egy laboratóriumban fehér köpenyben, és kémcsövekkel meg lombikokkal ügyeskedek, bennük pedig valamilyen vegyületekkel, amelyeket igyekszek átalakítani, elreagáltatni, vagyis új vegyületeket előállítani. Különböző reakciókat végzek, vizsgálom, hogy átalakul-e az adott molekula a reakcióban, milyen terméket ad, egyáltalán hogyan viselkedik. A pontos kutatási területem a különböző biológiailag aktív hidroxikinolinok előállítása és továbbalakításaik.

Térjünk át egy kicsit az Alumni Mentorprogramra is.  Mikor vettél részt, te magad is a programban, mint mentorált?

Ha jól emlékszem, negyedik évfolyamra jártam, amikor jelentkeztem, ami körülbelül hat éve történt. Dr. Hajdú Zsanett volt a mentorom.

Miért jelentkeztél az Alumni Mentorprogramra?

Akkor azon gondolkoztam, hogy mi is legyen az egyetem után, maradjak-e PhD-zni. Felmerültek bennem különböző lehetőségek, mint a gyógyszertári munka, iparban elhelyezkedni, klinikán dolgozni. Érdeklődtem már több helyen is, majd megtaláltam az Alumni Mentorprogramot. Nézegettem a mentorokat, és akkor találtam meg a mentorom profilját, aki felkeltette az érdeklődésemet.

Akkor sokat is adott neked a mentorprogram?

Igen, úgy gondolom. A mentorom a Gyógyszerészeti Karon végezte PhD tanulmányait, a Farmakognóziai Intézetnél. Volt egy tudományos kiküldetésen Dél-Amerikában, ahol helyi gyógynövényeket és a hozzájuk kapcsolódó tradicionális alkalmazást gyűjtötte és jegyezte fel, ami a doktori munkájának az alapját képezte. Ezekről mesélt, valamint felvázolta, hogy ő milyen lehetőségeket lát, milyen dolgoknak nézzek utána.

Tovább tartott ez a mentorálási időszak, mint egy félév?

Nem, csak egy félévig volt, ha jól emlékszem.

Az idei félévben mentorként vettél részt a programban? Mi motivált arra, hogy betöltsd ezt a pozíciót?

Leginkább az motivált, hogy nekem is voltak olyan személyek az életemben, akiktől kérdezhettem és tanácsot kérhettem, ha elakadtam. Akár olyan dolgokban is, amik a gyógyszerészhallgatók körében is feljönnek: mit lehet csinálni az egyetem mellett, hova lehet menni szakmai gyakorlatra, vagy a későbbiekben hol lehet elhelyezkedni. Úgy gondoltam, hogy én is tudok ezekben segíteni másoknak, tanácsot adni. Ezért jelentkeztem mentornak.

Milyen tapasztalatokat szereztél mentorként ez alatt a félév alatt?

Az előző félévben is igazából volt egy hallgató, aki az uniszegedalumni.com oldalon keresztül talált meg, de akkor csak egy-két beszélgetés volt. Végzős hallgatóként gondolkodott a PhD képzésen, és erről, illetve további lehetőségekről is beszélgettünk. Az idei félévben kurzusos hallgatóm volt, akivel a kapcsolatfelvétel után kéthetente beszéltünk is, sőt előfordult, hogy hetente is. Neki főleg szerves kémiából kellett a segítség, de más kérdésekben is a segítségére tudtam lenni.

Kiknek ajánlanád a mentorprogramot? Kiknek érdemes részt venni benne?

Azoknak a hallgatóknak ajánlom, akik kíváncsiak és szeretnének új perspektívákat szerezni. Úgy érzem, hogy az egyetemen elmondják az elméletet, a gyakorlatra már kisebb hangsúlyt fektetnek, és nem annyira derül ki az egyetemi évek alatt, hogy egy diplomával mi mindent is lehet kezdeni. Azoknak is érdemes jelentkezni, akik szeretnének kicsit a mindennapi életből is tapasztalathoz jutni, vagy csak bizonytalanok, hogy merre menjenek tovább, mit szeretnének csinálni. A programon keresztül mindenképp hasznos segítséget kaphatnak.

 

Az Alumni mentorprogram számodra is nyitott. Ne hagyd ki a lehetőséget! Részletek: https://sztealmamater.blog.hu/2022/01/28/hamarosan_indul_az_alumni_mentorprogram_jelentkezes_mentoroknak_es_mentoraltaknak

A bejegyzés trackback címe:

https://sztealmamater.blog.hu/api/trackback/id/tr1217369626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Leírás

Az SZTE Alma Mater, a Szegedi Tudományegyetem alumni szervezete legfőbb célkitűzésének tekinti, egy olyan közösséget építsen, amelyben az egyetem öregdiákjai a diplomaszerzést követően is kapcsolatban maradhatnak az intézménnyel és egymással. Az Alma Mater-tagok részesei lehetnek az egyetemi életnek, értesülhetnek az itt zajló fejlesztésekről, rendezvényekről, és egyedülálló kedvezményrendszert vehetnek igénybe. A szervezet alapvető célcsoportját képezik az egyetemi oktatók és dolgozók mellett azok a volt hallgatók, akik a Szegedi Tudományegyetemen tanultak, és itt szerezték meg diplomájukat.

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása